La banqueta (acera): entre circulación y otros usos, los retos de un orden urbano híbrido

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22234/recu.20231101.e763

Keywords:

Espacio urbano, circulación urbana, planificación urbana, México

Abstract

A partir del caso de estudio de las aceras en la zona metropolitana de la Ciudad de México, utilizamos la noción de orden híbrido para entender el lugar variable que ocupan la movilidad y el espacio público en las lógicas que operan en la producción social y material de las diferentes banquetas. Esta propuesta contribuye a una crítica de las concepciones eurocéntricas de los espacios públicos. La producción y gobernanza de las banquetas se inscriben dentro de una cultura de la informalidad común en ciudades latinoamericanas, pero el concepto de orden híbrido puede extenderse a otros objetos y contextos. Concluimos que el interés de caminar y por la banqueta puede conducir a una ruptura de la jerarquía convencional que sitúa en el extremo inferior de la gobernanza la gestión de los usos, al integrarla en el extremo superior de los procesos de decisión, planificación y diseño.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guénola Capron, Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco

French-Mexican. Has a PhD from the University of Toulouse-2 le Mirail (France), specializing in geography and land management. She holds a master's degree in Urban Planning and a bachelor's degree in Geography from the University of Paris-1. She is currently a research professor at the Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco. Lines of of Research: geography and urban sociology, study of the transformation of public space in Latin American cities. Recent publications: Co-editor in Banquetas: el orden híbrido de las aceras en la Ciudad de México y su área metropolitana (2022) and co-author in “ La banqueta insegura en una colonia en vía de gentrificación: la construcción de los otros desde las relaciones vecinales ” (2022).

 

Jérôme Monnet, Université Gustave Eiffel

French. Has a PhD in Geography from the Université de Paris-4 Sorbonne . Professor at Gustavec Eiffel University in France, co-director of the Paris School of Urbanism and researcher at the Mobility-Transportation City Laboratory. Specialist of public spaces in large metropolises (Paris, Mexico City, Los Angeles), his studies focus on urban policies and social uses, including non-motorized mobility, commerce, informality. Lines of research: urban mobility, walking in the city, public space, urban geography, urbanism. Recent publications: Co-editor in Banquetas: el orden híbrido de las aceras en la Ciudad de México y su área metropolitana (2022); Co-author in “ Trottoir: les multiplesfacettesd'unespacepublic de loisirs. Le cas de Mexico ” (2022).

Ruth Pérez López, Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco

Mexican-Spanish. Has a PhD in Social Change from the University of Lille1 (France) and member of the Mexican National System of Researchers (Level 1). Research professor at the Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco, coordinator of Eje Docente de Sociología Urban a and secretary of the Board of Directors of Asociación Bicitekas, A.C . Lines of research: daily urban mobility of the metropolitan population, non-motorized mobility (crosswalks and sidewalks), power relations between pedestrians and drivers of motorized vehicles, processes of appropriation of sidewalks, coexistence of uses and negotiation of local orders between the actors who produce and manage them. She has also conducted studies on bicycle mobility. Recent publications: Co-author in “‘ Footbridges’: pedestrianinfrastructureorurbanbarrier ?” (2022); co-editor in Banquetas: el orden híbrido de las aceras en la Ciudad de México y su área metropolitana.

References

Baby-Collin, V. (2000). Marginaux et citadins. Construire une urbanité métisse en Amérique Latine. Etude comparée des barrios de Caracas (Vénézuela) et des villas d’El Alto de La Paz (Bolivie) [Unpublished doctoral dissertation]. Université de Toulouse-2 le Mirail. https://www.theses.fr/2000TOU20066

Blomley, N. (2011). Rights of Passage: Sidewalks and the regulation of public flow. Routledge. https://www.routledge.com/Rights-of-Passage-Sidewalks-and-the-Regulation-of-Public-Flow/Blomley/p/book/9780415598378#

Boils, G. (2019). Diseñar banquetas accesibles para todos. Academia XII, 10(20), 23-38.

Boils, G. (2022). Personas con discapacidad, banquetas e insensibilidad. In M. Camarena & V. Moctezuma (Eds.), Ciudad de México, miradas, experiencias y posibilidades (pp. 197-225). UNAM, IIS.

Bonerandi, E.; Landel, P. & Roux, E. (2003). Les espaces intermédiaires, forme hybride : ville en campagne, campagne en ville? Revue de géographie alpine, 91(4), 65-77. https://www.persee.fr/doc/rga_0035-1121_2003_num_91_4_2263

Boltvinik, I. (2018). Remover y esconder, acumular y dispersar: Geografías de la basura en la Ciudad de México [Unpublished doctoral dissertation]. UAM-Cuajimalpa. http://ilitia.cua.uam.mx:8080/jspui/handle/123456789/283

Capron, G. (1998). Les centres commerciaux à Buenos Aires. Annales de la Recherche Urbaine, 78, 55-64.

Capron, G.; Monnet, J. y Pérez, R. (2018). Infraestructura peatonal: el papel de la banqueta (acera). Ciudades, 119, 33-40.

Connolly, P. (2005). Tipos de poblamiento en la Ciudad de México. UAM-Azcapotzalco.

De Certeau, M. (1990). L’invention du quotidien. 1. Arts de faire. Gallimard.

Duhau, E. & Giglia, A. (2008). Las reglas del desorden. Habitar la metrópoli. Siglo XXI.

Fernández-Garza y Hernández-Vega (2019). Estudio de la movilidad peatonal en un centro urbano. Un caso en Costa Rica. Revista Geográfica de América Central, 62, 244-277.

Friedmann, J. (2010). Place and Place-Making in Cities. A Global Perspective. Planning Theory & Practice, 11(2), 149-165. https://doi.org/10.1080/14649351003759573

García, N. (1997). Culturas híbridas y estrategias comunicacionales. Estudios sobre las Culturas Comunicacionales, 5, 109-128. https://www.redalyc.org/pdf/316/31600507.pdf

Gehl, J. (2010). Cities for people. Island Press. https://islandpress.org/books/cities-people

Giglia, A. (2016). Reglamentos y reglas de usos de la Alameda Central de la Ciudad de México: un régimen híbrido. In A. Azuela (Ed.), La ciudad y sus reglas. Sobre la huella del derecho en el orden urbano (pp. 381-422). UNAM/ PAOT. https://ru.iis.sociales.unam.mx/bitstream/IIS/5234/1/ciudad_y_sus_reglas.pdf

Gruzinski, S. (1999). La pensée métisse. Fayard. https://www.fayard.fr/histoire/la-pensee-metisse-9782213602974

Guan, L. (2015). Le commerce ambulant et son espace social à Nankin (Chine) : enjeux et perspectives urbanistiques (Unpublished doctoral dissertation). Université Paris-Est.

Guío, F. (2008). Recomendaciones de diseño para infraestructura peatonal en Colombia. Revista Facultad de Ingeniería, 17(25), 39-52.

Ingram, M.; Adkins, A.; Hansen, K.; Cascio, V. & E. Somnez (2017). Sociocultural perceptions on walkability in Mexican American neighborhoods: implications for policy and practice. Journal of Transport & Health, 7(B), 172-180.

Jacobs, J. (1961 [1989]). The Death and Life of Great American Cities. Random House.

Kettles, G. (2014). Crystals, Mud, and Space: Street Vending Informality. In V. Mukhija & A. Loukaitou-Sideris (Eds.), The Informal American City. Beyond Taco Trucks and Day Labor (pp. 227-243). The MIT Press.

Kim, A. (2015). Sidewalk City. Remapping Public Space in Ho Chi Minh City. The University of Chicago Press.

Lelévrier, C. & Guigou, B. (2005). Les Incertitudes de la résidentialisation. Transformation des espaces et régulation des usages. In B. Haumont & A. Morel (Eds.), La Société des voisins (pp. 51-68). Maison des Sciences de l’Homme.

Loukaitou-Sideris, A. & Ehrenfeucht, R. (2007). Constructing the sidewalks: municipal government and the construction of public space in Los Angeles, California, 1880-1920. Journal of Historical Geography, 33(1), 104-124. https://doi.org/10.1016/j.jhg.2005.08.001

Loukaitou-Sideris, A. & Ehrenfeucht, R. (2009). Sidewalks. Conflict and Negotiation over Public Space. The MIT Press.

Loukaitou-Sideris, A. & Ehrenfeucht, R. (2009). Sidewalks. Conflict and Negociation over Public Space. The MIT Press.

Monnet, J.; Giglia, A. & Capron, G. (2007). Ambulantage et services à la mobilité : les carrefours commerciaux à Mexico. Cybergeo : European Journal of Geography.. https://doi.org/10.4000/cybergeo.5574

Monnet, J. (2010). Dissociation et imbrication du formel et de l’informel: une matrice coloniale américaine. Espaces & Sociétés, 143, 13-29. https://doi.org/10.3917/esp.143.0013

Monnet, J. (2016). Marche-loisir et marche-déplacement: une dichotomie persistante, du romantisme au fonctionnalisme. Sciences de la Société, 97, 75-89. https://doi.org/10.4000/sds.4075

Peza, E. (2022). City of fear: feelings of insecurity, daily practices and public space in Monterrey, Mexico (Unpublished doctoral dissertation). University of Paris.

Picon-Lefebvre, V. (2001). La dalle moyen de séparation des trajets à des vitesses variables. In C. Prelorenzo & D. Rouillard (Eds.), Mobilité et esthétique, deux dimensions des infrastructures territoriales (pp. 29-36). L’Harmattan.

Pírez, P. (2013). Los servicios urbanos en América Latina. In B. Ramírez & E. Pradilla (Eds.), Teorías sobre la ciudad en América Latina (pp. 455-504). UAM.

Popescu, R. (2022). The culture of parking on the sidewalks. Cities, 131, art.133888.

Runnels, D. (2019). Cholo aesthetics and mestizaje: architecture in El Alto, Bolivia. Latin American and Caribbean Ethnic Studies, 14(2), 138-150 https://doi.org/10.1080/17442222.2019.1630059

Sánchez de Tagle, E. (2007). Los dueños de la calle. Una historia de la vía pública en la época colonial. INAH.

Shoup, D. (2014). Informal parking market: turning problems into solutions. In V. Mukhija & A. Loukaitou-Sideris (Eds.), The Informal American City. Beyond Taco Trucks and Day Labor. The MIT Press.

Soja, E. (1996). Thirdspace. Blackwell.

Tanikawa, K. & Paz, D. (2022). El peatón como base de una movilidad urbana sostenible: una visión para construir ciudades del futuro. Boletín de Ciencias de la Tierra, 50, 33-38.

Trupia, D. (2016). Produire un espace hybride de coopération. Une enquête ethnographique sur La Cantine. Réseaux, 2(196), 111-145. https://www.cairn.info/revue-reseaux-2016-2-page-111.htm

Ugalde, V. (2016). Del papel de la banqueta: testimonio del funcionamiento de la regulación urbana ambiental. In A. Azuela (Ed.), La ciudad y sus reglas. Sobre la huella del derecho en el orden urbano (pp. 115-140). UNAM/ PAOT.

Valverde, M. (2012). Everyday Law on the Street. City Governance in an Age of Diversity. The University of Chicago Press.

Published

2023-11-17

How to Cite

Capron, G., Monnet, J., & Pérez López, R. (2023). La banqueta (acera): entre circulación y otros usos, los retos de un orden urbano híbrido. Culturales, 11, 1–27. https://doi.org/10.22234/recu.20231101.e763