The writer’s conference in Buenos Aires (1880-1914). Representations of a cultural practice
DOI:
https://doi.org/10.22234/recu.20241201.e781Keywords:
Conference, writer, modernization, theater, pressAbstract
The cultural conditions of the end of the 19th century in Buenos Aires led to the appearance of a cultural practice: the writer's conference. From presentations in circles, athenaeums and the university, the writer's conference was transformed into a theatrical show with unexpected success. The Argentine periodical press was the space for the dissemination of this activity, since they were exhibitable events: a theater, a recognized speaker, an audience and a text. This article provides a definition and periodization of the conferences, and also analyzes the ways in which Argentine newspapers and magazines represented them and made them visible to the reading public between the years 1880 and 1914, when it became a cultural practice of fashion, which became popular, and which went from having great acceptance to receiving criticism from the press itself.
Downloads
References
Andrews, M. (2008). Charles Dickens and His Performing Selves. Dickens and the Public Readings. Oxford University Press.
Ansolabehere, P. (2012). Oratoria y evocación. Un episodio perdido de la literatura argentina. Santiago Arcos.
Altamirano, C. y Sarlo, B. (1997). La Argentina del Centenario: Campo intelectual, vida literaria y temas ideológicos. En Ensayos argentinos. De Sarmiento a la Vanguardia (pp. 161-200). Ariel.
Argerich, A. (1882). Naturalismo. Imprenta Oswald.
Baldasarre, M. (2016). Con la paleta, el pincel y el caballete: los artistas en las “Caricaturas contemporáneas” de Caras y Caretas. Huellas. Búsquedas en Artes y Diseño, 9, 81-96. https://bdigital.uncu.edu.ar/8708
Barret, R. (2009). Escritos. Ediciones del Valle.
Bibbó, F. (2016). Vida literaria: Sociabilidad cultural e identidad letrada en la Argentina de fin de siglo [tesis de doctorado]. Repositorio Memoria Académica. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=tesis&d=Jte1585
Blanco, M. (2019). Borges en el Colegio Libre de Estudios Superiores. Revista Cuarenta Naipes, 1, 276-99.
Blanco, M. (2021). De cuadernos y conferencias. Las notas de Borges sobre Almafuerte. Variaciones Borges, 52, 241-260.
Bruno, P. (2015). Eduardo L. Holmberg en la escena científica argentina. Ideas y acciones entre la década de 1870 y el fin-de-siglo. Saber y Tiempo, 1(1), 118-140. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/syt/article/view/288
Colombi, B. (2004). En torno a Los raros. Darío y su campaña intelectual en Buenos Aires. En S. Zanetti, (Coord.), Rubén Darío en La nación de Buenos Aires 1892-1916 (pp. 61-82). Eudeba.
Conil Paz, A. (1985). Leopoldo Lugones. Librería Huemul.
Dalmaroni, M. (2006). Una República de las letras. Lugones, Rojas, Payró. Escritores argentinos y Estado. Beatriz Viterbo.
de Asúa, M. (2018). Materia de teoría. Conferencias públicas y recepción de la ciencia en Argentina (1800-1930). El Taco En La Brea, 1(7), 92-103. https://doi.org/10.14409/tb.v0i7.7357
de la Escalera, F. (1914, 13 de junio). “El hombre cotorra”. En Caras y Caretas.
Degiovanni, F. (2007). Los textos de la patria. Nacionalismo, políticas culturales y canon en Argentina. Beatriz Vitebo.
Degiovanni, F. y Toscano y García, G. (2010). “Las alarmas del doctor Américo Castro”: institucionalización filológica y autoridad disciplinaria. Variaciones Borges, (30), 3-41.
Esposito, F.; García, A.; Schinca, G. y Sesnich, L. (Eds.) (2011). El naturalismo en la prensa porteña. Reseñas y polémicas sobre la formación de la novela nacional (1880-1892). Biblioteca Orbis Tertius. http://bibliotecaorbistertius.fahce.unlp.edu.ar/04.Esposito
Gálvez, M. (2002). Recuerdos de la vida literaria I. Taurus.
Giaccio, L. (2016, 7 de marzo). 1912. Rubén Darío en Buenos Aires [ponencia]. Congreso Internacional Rubén Darío “La sutura de los mundos”, Buenos Aires, Argentina.
Gillespie, M. (2016). The Branding of Oscar Wilde. Études anglaises, 69, 23-35. https://doi.org/10.3917/etan.691.0023
Goffin, J. (2011). Georges Rodenbach. Bruges-la-Morte. https://bruges-la-morte.net/
Gómez, E. (1909, 25 de abril). La vida parisiense. La moda de las conferencias. En La Nación.
Gómez de la Serna, R. (1970). Nuevas páginas de mi vida. Alianza.
Granada, N. (1914, 11 de julio). “Conferencistas y grafófonos”. En Caras y Caretas.
Holmberg, E. (1882). Carlos Roberto Darwin. Establecimiento Tipográfico de El Nacional.
Instituto Popular de Conferencias (1914). Anales del Instituto Popular de Conferencias. Dr. Lisandro de la Torre. Ciclo primero. F. C. Monreal.
Laera, A. (2004). Las novelas modernas de Cambaceres: escándalos y polémicas. En El tiempo vacío de la ficción. Las novelas argentinas de Eduardo Gutiérrez y Eugenio Cambaceres (pp. 155-197). Fondo de Cultura Económica.
Lizalde, O. y Fitzgerald, D. (2022). De clases, conferencias y manuscritos: Proyecciones para estudiar a Borges. Variaciones Borges, 54, 3-18.
Merbilhaá, M. (2006). 1900-1919. La época de organización del espacio editorial. En J. L. de Diego (Dir.), Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000 (pp. 29-58). Fondo de Cultura Económica.
Pagés, A. (1959). Belisario Roldán cuentista. En Universidad, 41, 83-98.
Pastormerlo, S. (2006). 1880-1899. El surgimiento de un mercado editorial. En J. L. de Diego (Dir.), Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000 (pp. 1-28). Fondo de Cultura Económica.
Pionetti, M. (2023). “Soy nadie”: Juana Manso y la Biblioteca Popular de Chivilcoy (1866-1868). Anuario Sobre Bibliotecas, Archivos y Museos Escolares, 3, 41-53. https://cendie.abc.gob.ar/revistas/index.php/abame/article/view/1652
Rama, A. (1983). La modernización literaria latinoamericana (1870-1910). Hyspamérica, 36, 3-19.
Rivera, J. (1998a). El camino hacia la profesionalización (1810-1900). El escritor y la industria cultural (pp. 5-32). Atuel.
Rivera, J. (1998b). La forja del escritor profesional (1900-1930). Los escritores y los nuevos medios masivos. El escritor y la industria cultural (pp. 33-63). Atuel.
Rogers, G. (2008). Caras y Caretas: cultura, política y espectáculo en los inicios del siglo XX argentino. EDULP.
Romagnoli, A. (2023). Antonio Argerich como promotor del naturalismo. En torno a una carta de agradecimiento de Émile Zola. Anclajes, 27(1), 79-94. https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2715
Román, C. (2009). La modernización de la prensa periódica, entre La Patria Argentina (1879) y Caras y caretas (1898). En A. Laera (Dir.), Historia crítica de la literatura argentina. Vol. 3: El brote de los géneros (pp. 15-37). Emecé.
Román, C. (2011). Un sátiro sanjuanino: Sarmiento lector, personaje y escritor en clave satírica. Afuera. Estudios de crítica cultural, 11.
Romano, E. (2012). Intelectuales, escritores e industria cultural en la Argentina (1898-1933). La Crujía.
Sánchez, F. (2011). [Conferencia sin título sobre teatro, en Florida]. En Prosa urgente. Ministerio de Educación y Cultura.
Sardi, V. (2011). Políticas y prácticas de lectura. El caso “Corazón” de Edmundo de Amicis. Miño y Dávila Editores.
Serrano de Haro, A. (1995). Oscar Wilde y la modernidad. Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del Arte, 8, 321-331.
Sorensen, D. (1997). La conferencia pública en la construcción de los mitos nacionales en la argentina del centenario. América. Cahiers du CRICCAL, 18, 559-565. https://www.persee.fr/doc/ameri_0982-9237_1997_num_18_2_1292
Zucotti, L. (1994). Gorriti, Manso. De las veladas literarias a las “Conferencias de maestra”. En L. Fletcher (Comp.), Mujeres y cultura en la Argentina del siglo XIX (pp. 96-107). Feminaria.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Laura Giaccio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Culturales journal allows you to share, copy and redistribute the material in any medium or format; adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercially, by properly crediting the work and providing a link to the license indicating whether changes have been made.
Culturales journal is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)