Power and vulnerability in peer reviewed evaluation for scholarly journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22234/recu.20180601.e364

Keywords:

Peer review evaluation; power; social vulnerability; academic publishing

Abstract

In this paper we analyze peer review evaluations for scholarly journal as power mechanisms. To reach this aim we propose that what is in fact published represents viability, reliability and adaptability in relation to scientific knowledge (and their believes, values and traditions). However, when participation mechanisms are not clear or are manipulated to favor some participants, such intellectual traditions are violated. Our analysis focuses is some mechanisms, so it leaves aside other knowledge and practices of authors and peer-reviewers. Even so, we believe this exercise is worthy given the scientific authority conferred to knowledge defined as publishable, not only because this is how knowledge fields are produced, but also because this creates cultural practices for science production participants as well as for the societies that are informed by this knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Aliria Jiménez García, Universidad de Colima

Mexicana. Doctora en educación por la Universidad de Guadalajara, México. Profesora-Investigadora de la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Colima. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel 1. Áreas de investigación: Culturas, políticas y economía aplicadas a la ciencia, la educación, innovación y el desarrollo sostenible. Últimas publicaciones: Jiménez, S. (2016). Nociones del trabajo científico: rituales, sacrificios y ofrendas entre investigadores. En M. Chavoya & N. Gutiérrez (Coords.), Producción de conocimiento y procesos de internacionalización en México y otros países de América (pp. 311-324). México: Universidad de Guadalajara; Jiménez, S. (2016). El Sistema Nacional de Investigadores (SNI) de México, un sistema legal que orienta, fortalece y debilita la investigación del país. En M. Pinto, M. Pasqual & J. Moreles (Orgs.), Estado, Políticas Públicas e Educação (pp. 263–285). Brasil: CLACSO y Mercado de Letras.

Jaime Moreles Vázquez, Universidad de Colima

Mexicano. Doctor en Educación por la Universidad de Guadalajara. Profesor-Investigador de la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Colima, México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel 1. Integrante del Grupo Internacional de Estudos e Pesquisa sobre Educação Superior. Líder del Grupo de Estudios y Pesquisas en Educación Superior, México, que participa en la Rede Iberoamericana de Estudos e Pesquisas em Políticas e Processos de Educaçâo Superior, RIEPES. Temas de investigación: uso de la investigación y políticas educacionales. Publicaciones recientes: Moreles, J. (2016). La Reforma Educativa en México y el papel de la Investigación Educativa. En E. Andrade (Org.), Políticas Educacionais e Formaçao de Professores. Brasil: Editora CRV; Moreles, J. (2015). Científicos y Políticos II: La crisis de la media vida académica. Roteiro [Edição Especial], 135-152. Disponible en: http://editora.unoesc.edu.br/index.php/roteiro/issue/view/209/showToc.

Edwin G. Mayoral Sánchez, Universidad de Colima

Mexicano. Maestro en Psicología Social por la Universidad de Guadalajara. Se desempeña como profesor en la Universidad de Colima. Sus investigaciones abordan el ideal de bienestar o felicidad; envidia profesional y procesos de comparación social. Entre sus publicaciones se citan: Mayoral, E. G. y Delgado, F. J. (2017). ¿Historia de las emociones o emociones en la historia? Memoria y emociones colectivas para el abordaje del pasado. En M. González y J. Mendoza (Coords.), Memoria colectiva de América Latina (pp. 61-84). Madrid: Biblioteca Nueva / Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa; Mayoral, E. G. (2014). La envidia como objeto de estudio. Una revisión desde la psicología social. En A. García y O. Sabido (Coords.), Cuerpo y afectividad en la sociedad contemporánea. Algunas rutas del amor y la experiencia sensible en las ciencias sociales (pp. 163-190). Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco.

Published

2018-12-19

How to Cite

Jiménez García, S. A., Moreles Vázquez, J., & Mayoral Sánchez, E. G. (2018). Power and vulnerability in peer reviewed evaluation for scholarly journals. Culturales, 6, 1–28. https://doi.org/10.22234/recu.20180601.e364

Issue

Section

Thematic articles