Noble actions, the Dionysian features and pessimism in the Colombian length movies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22234/recu.20180601.e325

Keywords:

Colombian cinema, violence, tragedy, social and armed conflict, modernity

Abstract

Hermeneutical approach to the presence of tragedy as aesthetic category in a set of length film works made in Colombia between 1964 and 2016, a period of negotiation between the current national government and two guerrilla groups. The notions raised in: The poetics, by Aristotle (4th century), based on the imitation of noble actions, are addressed; The birth of the tragedy in music, by Nietzsche (1871), which emphasizes the importance of the Dionysian; The tragic feeling, by Unamuno (1912), which emphasizes the soul’s attitude of people. Contrast these notions with agents, circumstances and motivations-purposes of violence as a sociohistorical phenomenon in Colombia, in the light of some features of an unfinished and precarious modernity. Despite the breadth of the field, it is suggested that Colombian films should continue to be followed in terms of both content and form and production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Prudencio Lozano Botache, Universidad del Quindío

Colombiano. Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad del Cauca, Colombia. Cineteleasta con Especialidad en Guion Cinematográfico (EICTV-Cuba); y Especialista en Filosofía con énfasis en Epistemología y Ética (UT-Colombia). Comunicador Social con énfasis en Comunicación Comunitaria (UNAD-Colombia). Entre sus publicaciones destacan los libros: La historia de Colombia en el cine de ficción hecho en Colombia y Narración cinematográfica: potencialidades pedagógicas y en investigación cualitativa, así como varias obras audiovisuales de carácter cultural y educativo. Fue director del Departamento de Comunicación en la Universidad Santiago de Cali, y es Coordinador del Diplomado Internacional sobre Guion para Cine Histórico, auspiciado por el Fondo de Desarrollo Cinematográfico de Colombia. Actualmente es profesor de la Universidad del Quindío en Colombia y líder del grupo de Investigación Cinedades: Narración y Sociedad (Universidad del Quindío, Colombia).

References

Abad Faciolince, H. (2016, 29 de abril). No ganar la guerra, no perder la paz. El Espectador. 22. Recuperado de https://www.elespectador.com/opinion/opinion/no-ganar-la-guerra-no-perder-la-paz-columna-629923

Aljure, F. (Director/Guionista). (1994). La gente de La Universal [Cinta cinematográfica]. Colombia/España/Inglaterra/Bulgaria: Foto Club 76/IMS/Igeldo Zine Produkzioak/Televisión Española/Euskal Media S.A./Channel 4/Tehaplinhe Fi.

Aljure, F. (Director/Guionista). (2006). Colombian dream [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Cinempresa.com.

Álvarez, M. J. y Buenaventura, N. (Director/Guionista). (1997). La deuda [Cinta cinematográfica]. Colombia/Francia/Cuba/España: ABCine Nuevos Proyectos/JB Publicidad/Grupo Colombia/Duque y Asociados Publicidad/Olga Giraldo/Les Films du Requin/Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC)/Tomás Zapata Producciones.

Anuario Estadístico del Cine Colombiano. (2015). Recuperado de http://www.mincultura.gov.co/areas/cinematografia/estadisticas-del-sector/Documents/Anuario%20Estad%C3%ADstico%20Cinematograf%C3%ADa%202015.pdf

Arbeláez, C. (Director/Productor). (2011). Los colores de la montaña [Cinta cinematográfica]. Colombia: El Bus Producciones.

Aristóteles. (1999), La poética. Recuperado de http://www.elaleph.com/presenta_datos_pago.cfm?id=151&identifica=52&wgratuito=1. (Trabajo original publicado en el siglo IV a.C.)

Arzuaga, J. M. (Director/Guionista). (1961). Raíces de piedra [Cinta cinematográfica]. Colombia: Cinematográfica Julpeña.

Arzuaga, J. M. (Director/Guionista). (1966). Pasado el meridiano [Cinta cinematográfica]. Colombia: Producciones Arzuaga-Martín.

Burch, N. (2008). El tragaluz del infinito. España: Cátedra. (Trabajo original publicado en 1999)

Cabrera, S. (Director/Guionista). (1993). La estrategia del caracol [Cinta cinematográfica]. Colombia/Italia/Francia: Caracol TV/Emme SRL/Ministerio de la Cultura.

Cabrera, S. (Director/Guionista). (1998). Golpe de estadio [Cinta cinematográfica]. Colombia/Italia/España: Producciones Fotograma/Sésamo/Emme SRL/Tornasol Films, con la participación de Televisión Española y con la ayuda del Programa Media II de la Comisión Europea.

Calle, G. (2009). El arriero [Cinta cinematográfica]. Colombia: Fundación Lumière/RCN Cine.

Chatman, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid, España: Taurus.

Dorado, A. (Director/Guionista). (2004). El rey [Cinta cinematográfica]. Colombia: Fundación Imagen Latina/Eurocine/CTP.

Duque, N, L. (Director/Guionista). (2008). Los actores del conflicto [Cinta cinematográfica]. Colombia/Venezuela: EGM Producciones/Ma Non Troppo.

Gaviria, C. (2010). Retratos en un mar de mentiras [Cinta cinematográfica]. Colombia: Producciones Erwin Göggel.

Gaviria, V. (Guionista/Director). (1998). La vendedora de rosas [Cinta cinematográfica] Colombia: Producciones Filmamento/Producciones Erwin Göggel.

Gaviria, V. (Director/Guionista). (2004). Sumas y restas [Cinta cinematográfica]. Colombia: Burn Pictures/Latin Cinema Group/La Ducha Fría Producciones/Latino Films/ATPP Producciones.

Guerra, C. (Director/Guionista). (2005). La sombra del caminante [Cinta cinematográfica]. Colombia: Tucan Producciones Cinematográficas Ltda./Ciudad Lunar Producciones.

Habermas, J. (1989). Modernidad: un proyecto incompleto. En N. Casullo (ed.), El debate modernidad-posmodernidad. Buenos Aires, Argentina: Editorial Punto Sur (pp. 131-144). (Trabajo original publicado en 1985)

Hegel, G. W. F. (2007). Lecciones sobre la estética. España: Akal. (Trabajo original publicado en 1831)

Kuzmanich, D. (Director/Guionista). (1981). Canaguaro [Cinta cinematográfica]. Colombia: Producciones Alberto Jiménez/Corporación Financiera Popular/Fonade.

López, K. (Director) y Arias, M. (guionista). (2015). Siempreviva [Cinta cinematográfica]. Colombia: CMO Producciones.

Loboguerrero, C. (Director/Guionista). (1989). María Cano [Cinta cinematográfica]. Colombia: Focine.

Lozano, J. P. (2012). Sobre las pretensiones de objetividad del cine documental. Contextos, 1(3). Recuperado de http://revistas.usc.edu.co/index.php/Contextos/article/view/121#.WqqhwuhuaUk

Lozano, J. P. (2016). La acción en las obras cinematográficas colombianas de ficción, antes de los diálogos de paz (1960-2011). Correspondencias & Análisis, 6, 259-288. Recuperado de http://www.correspondenciasyanalisis.com/es/pdf/v6/ms/la-accion-en-las-obras-cinematograficas.pdf

McCausland, E. (Director/Guionista). (1998). El último carnaval: una historia verdadera [Cinta cinematográfica]. Colombia: La Esquina del Cine.

Mayolo, C (Director/Guionista). (1982). Carne de tu carne [Cinta cinematográfica]. Colombia: Producciones Visuales/Compañía de Fomento Cinematográfico (Focine).

Mayolo, C. (Director/Guionista). (1986). La mansión de Araucaima [Cinta cinematográfica]. Colombia: Focine.

Melo, J. C. (Director/Guionista). (2014). Jardín de amapolas [Cinta cinematográfica]. Colombia: Machines Producciones.

Mendoza, R. (Director/Guionista). (2010). La sociedad del semáforo [Cinta cinematográfica]. Colombia: Dia-fragma Fábrica de Películas.

Moncayo, V. y Pizarro, E. (2015). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Comisión histórica del conflicto y sus víctimas. Recuperado de http://www.altocomisionadoparalapaz.gov.co/mesadeconversaciones/PDF/Informe%20Comisi_n%20Hist_rica%20del%20Conflicto%20y%20sus%20V_ctimas.%20La%20Habana,%20Febrero%20de%202015.pdf

Moreno, C. (Director/Guionista). (2008). Perro come perro [Cinta cinematográfica]. Colombia: Antorcha Films/Patofeofilms, en asociación con Dynamo Capital.

Moreno, C. (Director/Guionista). (2011). Todos tus muertos [Cinta cinematográfica]. Colombia: 64-A Films, en asociación con Caracol TV, Dago García Producciones, y la participación de Sidoc, AF Producciones, Antorcha Films y Hangar Films.

Nieto, G. (Director/Guionista). (1984). Caín [Cinta cinematográfica]. Colombia: Gustavo Nieto Roa.

Nietzsche, F. (1998). El nacimiento de la tragedia. España: Biblioteca EDAF. (Trabajo original publicado en 1871)

Norden, F. (Director/Guionista). (1974). Camilo, el cura guerrillero [Cinta cinematográfica]. Colombia: Procinor.

Norden, F. (Director/Guionista). (1984). Cóndores no entierran todos los días [Cinta cinematográfica]. Colombia: F. Norden.

Ospina, L. (Director/Guionista). (1982). Pura sangre [Cinta cinematográfica]. Colombia: Focine.

Ospina, L (Director/Guionista). (1999). Soplo de vida [Cinta cinematográfica]. Colombia/Francia: EGM Producciones/Hangar Films/Origen Televisión/Dirección de Cinematografía del Ministerio de Cultura de Colombia/Mille Et Une Productions/Ministerio de la Cultura de Francia/Ministerio de Relaciones Exteriores de Francia/Centro Nacional de Cinematografía/Fonds Sud.

Pérez La Rotta, G. (2013). Cine colombiano, estética, modernidad y cultura. Colombia: Editorial Universidad del Cauca.

Restrepo, L. A. (Director/Guionista). (2009). La pasión de Gabriel [Cinta cinematográfica]. Colombia: Señal Creativa Ltda.

Restrepo, L. A. (2003). La primera noche [Cinta cinematográfica]. Colombia: Congo Films.

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción. Ensayo de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1986)

Rivera Betancur, J. y Ruiz Moreno, S. (2010). Representaciones del conflicto armado en el cine colombiano. Revista Latina de Comunicación Social, 65. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/10/art3/915_Colombia/37_Rivera.html

Rodríguez, M. y Silva, J. (Directores/Guionistas). (1982). Nuestra voz de tierra, memoria y futuro [Cinta cinematográfica]. Colombia: Fundación Cine Documental.

Rosi, F. (Director) y Guerra, T. (Coguionista). (1987). Crónica de una muerte anunciada [Cinta cinematográfica]. Italia/Francia/Colombia: Italmedia Film/Radio Televisione Italiana (Rete)/Soprofilms/Les Films Ariane/Fr3 Film Production/Compañía de Fomento Cinematográfico (Focine).

Ruiz, N. O. (Director/Guionista). (2010). El vuelco del cangrejo [Cinta cinematográfica]. Colombia/Francia: Contravía Films/Diana Bustamante/Arizona Films.

Sánchez Vásquez, A. (1992). Invitación a la estética. México: Grijalbo.

Stathoulopoulos, S. (Director/Guionista). (2008). PVC-1 [Cinta cinematográfica]. Colombia: Spiros Stathoulopoulos.

Suárez, J. (2009). Cinembargo Colombia. Ensayos críticos sobre cine y cultura. Cali, Colombia: Editorial Universidad del Valle.

Triana, J. A. (Director/Guionista). (1985). Tiempo de morir [Cinta cinematográfica]. Colombia/Cuba: Focine/ICAIC.

Triana, J. A. (Director/Guionista). (1996). Edipo alcalde [Cinta cinematográfica]. Colombia/México/España/Cuba/Francia: Grupo Colombia/Caracol Televisión/Producciones Amaranta/Instituto Mexicano de Cinematografía (Imcine)/Tabasco Films/Estudios Churubusco Azteca/Sogetel/Fundación del Nuevo Cine Latinoamericano (FNCL)/Fonds Sud/Ministere des Affaires Etrangeres/Ministere de la Culture/Centre National de la Cinematographie/Albares Productions/Mima Fleurent.

Triana, J. A. (Director/Guionista). (2002a). Bolívar soy yo [Cinta cinematográfica]. Colombia/Francia: Grupo Colombia y United Angels Productions, con el apoyo de la Dirección de Cinematografía del Ministerio de Cultura de Colombia y de Fonds Sud del Ministerio de Relaciones Exteriores del Ministerio de Cultura de Francia.

Triana, R. (Director/Guionista). (2002b). Como el gato y el ratón [Cinta cinematográfica]. Colombia/Francia: Clara María Ochoa Producciones/Dirección de Cinematografía del Ministerio de Cultura de Colombia/Ministerio de Relaciones Exteriores y Cultura/Fonds Sud de Francia.

Trompetero, H. (2009). El man [Cinta cinematográfica]. Colombia: RCN Cine/E-nnovva.

Unamuno, M. (1912). Del sentimiento trágico de la vida. Recuperado de http://moreliain.com/secciones/CULTYTRAD/libros%20abajo/Miguel%20de%20Unamuno%20-%20Del%20sentimiento%20tragico%20de%20la%20vida.pdf

Published

2018-05-14

How to Cite

Lozano Botache, J. P. (2018). Noble actions, the Dionysian features and pessimism in the Colombian length movies. Culturales, 6, 1–33. https://doi.org/10.22234/recu.20180601.e325

Issue

Section

Articles