From loving script to canovaccio.

The case of gay weddings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22234/recu.20200801.e419

Keywords:

gay weddings, loving script, cultural production, Argentine

Abstract

In this article I propose to think gay weddings discussing the concept of loving script. I understand these celebrations as a canovaccio, a sort of an early theatrical script in the Italian Commedia dell’arte. From an analysis of gay love stories included in Argentinean cultural production between 2010 and 2015, I try to test this analytical approach. The sections that structure this article refer to the political character of same sex marriage, the process of making the decision to marry, the organization of the wedding as a crucial point and the description of other people that join the couple in the marrying process. The goal of this paper is analyzing how gay weddings are constantly oscillating among the old, the new and the borrowed.

Downloads

Author Biography

Maximiliano Marentes, Universidad de Buenos Aires

Argentino. Licenciado en Sociología y Magíster en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural, ambos por el Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de San Martín. Candidato a Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires. Becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con sede en el Instituto de Investigaciones Gino Germani (IIGG-UBA). Actualmente investiga sobre amor en varones gays desde una perspectiva sociológica. También ha trabajado sobre la tensión entre familia y trabajo en mujeres de clase media alta y situaciones de espera en la vida cotidiana. Entre sus publicaciones destaca: “Amor gay en dos ficciones televisivas argentinas. Entre la reproducción y la contestación de la heteronorma” (Cuadernos.Info, 2017), “Revista de bodas gay. Continuidades y rupturas en clave de géneros discursivos (Papeles de Trabajo, 2017).

Published

2020-05-06

How to Cite

Marentes, M. (2020). From loving script to canovaccio.: The case of gay weddings. Culturales, 8, 1–39. https://doi.org/10.22234/recu.20200801.e419