Charles Chaplin’s ethnographic gaze:

critique of capitalism in Modern Times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22234/recu.20190701.e452

Keywords:

Charles Chaplin, cinema, capitalism, work, technology

Abstract

Charles Chaplin’s Modern Times is one of the most revealing cultural documents about the deep sense of capitalist organization of work. How does that old-time film interpellates our contemporaneity? Could something be extracted about that old fictional document for an anthropology of capitalism? Through an analysis of Chaplin’s cinematography, and especially of Modern Times first scenes, this article sets that chaplinian fiction allows critical questioning about some essential characteristics of capitalist rationality and its intrinsecal violence. Thinking Chaplin as a sort of ethnographer of capitalism, we examine his critique of the relationship between capitalism and marginality, of the modern experience of time, and of the meaning of technology of capital. Stopping at these medullar points of problematization, we analize the chaplinian critic of the mode of production that, centered on private accumulation, produces a collective discomfort of multiple dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Radetich Filinich, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa

Mexicana. Doctora en Antropología por la Universidad Nacional Autónoma de México, maestra en Filosofía por la misma universidad y licenciada en Etnología por la Escuela Nacional de Antropología e Historia. Actualmente se desempeña como profesora en el Departamento de Antropología de la Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Iztapalapa. Su tesis doctoral “Trabajo y sujeción: el dispositivo de poder en las fábricas de lenguaje” recibió el premio de la Academia Mexicana de Ciencias a la Mejor Tesis de Doctorado en Ciencias Sociales y Humanidades 2016 y recibió, asimismo, una Mención Honorífica en los Premios INAH 2016 a la mejor Tesis de Doctorado en Etnología y Antropología Social. Entre sus publicaciones se encuentran los libros La risa y el quebranto (México: Conaculta / Fonca, 2006) y Minotáuricas (Barcelona: Bellaterra, 2014), entre otros capítulos en libros colectivos y artículos en revistas especializadas en ciencias sociales.

Published

2019-12-18

How to Cite

Filinich, N. R. (2019). Charles Chaplin’s ethnographic gaze:: critique of capitalism in Modern Times. Culturales, 7, 1–42. https://doi.org/10.22234/recu.20190701.e452