New routes in the development of social representations theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22234/recu.20210901.e560

Keywords:

Social representations, Social psychology, Social research, Critical thinking

Abstract

This writing has the purpose to present some routes that currently travel social representations studies, mainly in Latin America, based on a documentary review of the state of the art on the. There are traditional notions that remain unchanged, others that have been transformed, and new conceptualizations. There is a boom in these studies due to the processes of social change that demand a psychosocial understanding with a historical-cultural orientation. The fight against neoliberalism has imposed a positivist, individualistic model of social science, without social relevance, which stimulates the search for critical interpretations of representational phenomena. Interesting attempts for theoretical linking and relevant applications are observed in different fields of knowledge, such as communication, education and political science. Techniques of social analysis are presented from the procedural and product perspectives. Finally, the evolution of the theory initiated by Moscovici.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Antonio González Pérez, Universidad Nacional Autónoma de México

Mexicano. Doctor en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid, Especialista en Gestión de Recursos Humanos por el Fondo Social Europeo y la Universidad Autónoma de Madrid y licenciado en psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Actualmente es docente en la carrera de psicología a distancia en la Universidad Nacional Autónoma de México y es miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1. Ha publicado como coordinador, coautor y autor alrededor 21 libros de psicología social, política y educación y tecnología en las editoriales Miguel Ángel Porrúa, Plaza y Valdés, Juan Pablos, UNAM, UAM Iztapalapa e Ítaca. Ha sido líder en proyectos de investigación sobre cultura política en jóvenes mexicanos (financiado por la SEP), representación social de los principales partidos políticos de México (financiado por el ITESM-CEM), memoria colectiva de la izquierda en México (financiado por CONACYT) comercio informal en la Ciudad de México (financiado por CANACO-DF) y discriminación social en México en estudiantes de bachillerato (financiado por CONACYT y SEDESOL).

References

Accorssi, A., Scarparo, H., y Pizzinato, A. (2014). La Dialogicidad como Supuesto Ontológico y Epistemológico en Psicología Social: Reflexiones a partir de la Teoría de las Representaciones Sociales y la Pedagogía de la Liberación. Revista de Estudios Sociales, 50, 31-42.

Banchs, M. A. (2004). Alternativas de apropiación teórica: abordaje procesual y estructural de las representaciones sociales. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 1(2), 39-60.

Batel, S. y Castro, P. (2018). Reopening the dialogue between the theory of social representations and discursive psychology for examining the construction and transformation of meaning in discourse and communication. British Journal of Social Psychology, 57, 732-753.

Bettache, K. y Chiu, C. Y. (2019). The invisible hand is an ideology: Toward a social psychology of neoliberalism. Journal of Social Issues,75, 8-19.

Caillaud, S., Doumergue, M., Préau, M., Haas, V. y Kalampalikis, N. (2019). The past and present of triangulation and social representations theory: A crossed history. Qualitative Research in Psychology, 16(3), 375-391, https://doi.org/10.1080/14780887.2019.1605272.

Castorina, J. A. (2016). El significado del marco epistémico en la teoría de las representaciones sociales. Cultura y representaciones sociales, 11(21), 79-108.

Cuevas, Y. y Mireles, O. (2016). Representaciones sociales en la investigación educativa. Estado de la cuestión: producción, referentes y metodología. Perfiles Educativos, 38(153), 65-83.

De Alba, M. (2016). Teorías en diálogo: representaciones sociales y memoria colectiva. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades Iztapalapa, 37(80), 131-151.

Ferrara, M. y Friant, N. (2016). The application of a multi-methodology approach to a corpus of social representations. Quality & Quantity. 50(3), 1253-1271. https://doi.org/10.1007/s11135-015-0203-3.

Gjorgjioska, M. A. y Tomicic, A. (2019). The Crisis in Social Psychology Under Neoliberalism: Reflections from Social Representations Theory, Journal of Social Issues. 75(1), 169-188.

González, M. A. (2013). La teoría de las representaciones sociales en Arciga, S. Juárez, J. y Mendoza, J. Introducción a la psicología social. México: Editorial Miguel Ángel Porrúa.

Guerrero, A. (2006). Representaciones sociales y movimientos sociales. Cultura y representaciones sociales, 1(1), 9-31.

Jiménez-Yañez, C. (2019). Imaginario social, memoria colectiva y representaciones sociales. Propuesta teórica/metodológica para el análisis de la experiencia migratoria indocumentada en el norte de México a través del dibujo (Tesis doctoral). Mexicali, México: Universidad Autónoma de Baja California.

Jodelet, D. (2018). Ciencias sociales y representaciones: Estudio de los fenómenos representativos y de los procesos sociales. De lo local a lo global. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 8(2), 1-12. https://doi.org/10.24215/18537863e041.

Lo Monaco, G., Piermattéo, A., Rateau, P. y Tavani, J. L. (2016). Methods for Studying the Structure of Social Representations: A Critical Review and Agenda for Future Research. Journal for the Theory of Social Behaviour, 47(3), 306-331. https://doi.org/10.1111/jtsb.12124.

Lombardo, E. y Monchietti, A. (2015). Niveles de conocimiento que integran las representaciones sociales. Un estudio sobre polifasia cognitiva. Perspectivas en Psicología, 12(2), 50-56.

Maldonado, A. L., González, E. J. y Cajigal, E. (2019). Representaciones sociales y creencias epistemológicas. Conceptos convergentes en la investigación social. Revista Cultura y Representaciones Sociales, 13(26), 412-432.

Marchisotti, G., Oliveira, F, B. y Lukosevicius, A. P. (2017). The social representation of distance education from a Brazilian perspective. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(96), 743-769.

Marková, I. (2017). The Making of the Theory of Social Representations. Cadernos de Pesquisa, 47(163), 358-374.

Mazzitelli, C. y Aparicio, M. (2010). El abordaje del conocimiento cotidiano desde la teoría de las representaciones sociales. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(3), 636-652.

Mireles-Vargas, O. (2015). Metodología de la investigación: operaciones para develar representaciones sociales. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 149-166. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m8-16.miop.

Padilla, J. y Silva, W. (2017). Impacto de las TIC en las representaciones sociales de los docentes en la modalidad b-learning. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 17(32), 161-170. https://doi.org/10.22518/16578953.824.

Pereira, R. y Faria Campos, P. H. (2015). Field and Group: A Conceptual Approximation Between Pierre Bourdieu and the Social Representation Theory of Moscovici. Educ. Pesqui, 41(1), 63-77.

Rateau, P. y Lo Monaco, G. (2013). La Teoría de las Representaciones Sociales: Orientación conceptuales, campos de aplicaciones y métodos. Revista CES Psicología, 6(1), 22-42.

Reyes-Sosa, H., Egilegor, M.L., Dos Santos, T. et al. (2019). Press Ideology as an Epistemological Connector between Framing Theory and Social Representations Theory: An Analysis of Violence and Drug Trafficking in the Mexican Press. Integrative Psychological Behavior, 54, 1-17 https://doi.org/10.1007/s12124-019-09498-z.

Roselli, N. D. (2011). Teoría del aprendizaje colaborativo y teoría de la representación social: convergencias y posibles articulaciones. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 2(2), 173-191.

Roussiau, N. y Valence, A. (2013). Interdependencia y transformación de las representaciones sociales en redes. Revista CES Psicología, 6(1), 60-76.

Sal, J. C. (2016). La práctica discursiva del comentario digital y la configuración de representaciones sociales en los espacios de interacción de los cibermedios. En A. Parini & M. Giammatteo (Comps.) El lenguaje en la comunicación digital. Buenos Aires: Universidad de Belgrano.

Torres, D. (2017). Representaciones sociales de docentes sobre la evaluación formativa mediada por redes sociales. Íkala, 22(2), 255-268.

Urbina, J. E. y Ovalles, G. A. (2018). Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psicogente, 21(40), 241-290. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3088.

Villamañan, M. (2016). Aproximaciones conceptuales desde la escuela Vigotskiana a la teoría de las representaciones sociales. Psicologia em Estudo, 21(1), 17-28.

Weisz, C.B. (2017). La representación social como categoría teórica y estrategia metodológica. Revista. CES Psicología, 10(1), 99-108.

Published

2021-03-25

How to Cite

González Pérez, M. A. (2021). New routes in the development of social representations theory. Culturales, 9, 1–23. https://doi.org/10.22234/recu.20210901.e560